Att gifta sig i Cairo - på plats i värmen

När man väl kommit till Kairo och har sina papper med sig och är redo att gifta sig så får man tänka på att allt kommer ta tid. Jag hade 14 dagar på mig i Kairo och det räckte ganska precis. Men då stötte vi kanske på problem som enbart var för oss och inte hur det brukar gå till. Det var något jag fick lära mig snabbt, vill personen man möter på andra sidan skrivbordet att man ska vänta en vecka, då spelar det nästan ingen roll hur mycket man bönar och ber.
 
 
 
Iallafall så fick vi börja med att åka till vår fantastiska ambassad i Kairo. Under all kritik var den och man får förbereda sig att vänta minst en timme än vad du har tänkt göra det. Ambassaden är öppen tisdagar, torsdagar och söndagar 09.00 - 12.00. Sedan har de telefontider men tro inte att någon kommer svara i telefonen under den tiden ändå. Sedan tar allt som sagt lång tif, varesig du ska lämna in ett papper eller försöka få prata med någon så kommer ingen att ta hand om dig på minst en timme. De bjuder dock på vatten där och det luktar starkt av detol (rengörningsmedel från egypten) i väntrummet.
 
Vi började med att lämna in våra papper och försökte då både fråga henne om de kan stämpla papprena samma dag (svar: Nej) och vad vi kunde göra fram till vi skulle hämta ut dem igen två dagar senare. Enligt kvinnan i receptionen så kunde vi inte göra annat än att vänta fram till ambassadens andra öppettid vilket var ren bullshit! Vi kontaktade bekanta i Sverige och hörde med dem om vi kunde göra något och då skulle faktiskt hälopappret göras och även jakten på ett stort grönt frimärke påbörjas. Frimärket hittade vi på ett vanligt postkontor och hälsopappret kunde man tydligen inte göra på alla sjukhus. Vi fick förfrågan på första sjukhuset vi besökte att de kunde skriva ihop något snabbt för en extra liten slant men vi tackade så artigt nej och tänkte att lika bra att göra rätt när vi ändå väntade på ambassaden. Vi hittade då sjukhuset som skrev dessa papper och egentligen vet jag inte vad skillnaden skulle bli om vi hade tackat ja till första killen. Kanske hade vi tjänat 50 LE på att göra "som man ska" istället för att tacka ja till den första mannen men mer än så vet jag inte. Ingen koll gjorde de utan de tog våra foton vi hade på oss själva (ansiktsfoton) och vi kunde hämta ut den färdiga pappret dagen efter.
 
När ambassaden äntligen var öppen igen så kunde vi hämta ut våra papper för att påbörja det verkliga giftemålet. Vi väntade i närmare två timmar på att få hämta våra papper och vad de nu var så upptagna med på ambassaden vet jag inte. Det var relativt folktomt och receptionisten sprang runt med sin handväska fram åter hela tiden. Så jätteupptagen verkade hon inte. När vi då fick pappret skulle stämplarna samlas in. Detta kan nog inringas i samlingsorden: Kö och väntetid. Att samla in våra två stämplar vi först behövde tog ganska många timmar och vi stod åtskilliga gånger i kö. Ett ställe ställde jag mig i "kvinno-kön" och efter att de 50 kvinnorna före mig fått gått in i byggnaden (ja, men köade innan byggnaden för att få en kölapp och sedan köa inne i byggnaden) så fick jag min kölapp och före mig var nog 200 personer. K U L.
 
Att gifta sig gick ganska fort faktiskt. När alla stämplar var inne så genomgick vi giftemålsbiten på kanske en till två timmar. Vi blir visade in på en massa kontor och de tittade på våra papper och pratade lite med Mido. Nästan ingen pratade med mig någonstans och jag fick inga jobba frågor som jag hade varit nervös för innan. Jag frågades om jag ville gifta mig med Mido och jag svarade ja. Samma fråga fick Mido och då var vi gifta så fort vi skrev på de fyra kopiorna av giftemålspapprena. Man ska både skriva sitt namn och sätta sitt tumavtryck på papprena. Sedan ska man ha två vittnen som också är med på denna procedur.
 
 
 
Efter detta ska de nya giftemålspapprena översättas till engelska och det var bara ett speciellt ställe som gjorde detta. Jag klagades med feber och Mido stressad av en sjuk och less fru så sötte vi på vårat första riktiga problem. De sa att vår översättning skulle ta minst en vecka vilket var helt befängt. Men de hade bestämt sig och vi kunde inte göra så mycket åt saken då. Så vi åkte hem, besegrade men iallafall gifta på egyptisk mark. Två dar senare återvände vi och fick då veta att de sa den långa tiden för att vi inte verkade på bra humör. Och nä, vi var ju faktiskt inte på bra humör så... Men tillslut så skrev de pappret som bara var ett formulär som de fyllde i med våra namn och aktuella siffror. Detta papper fick vi springa runt med för att få den inskriven och utskriven från en dator och den mannen skrev i sin tur fel fyra gånger innan allt såg rätt ut och översättningen fick sin stämpel. Sedan skulle detta papper också stämplas innan den skulle till ambassaden för en sista stämpling. Allt som allt tog nog vårat giftemål 11 dagar och kantades av värme, feber och ett antal tråkiga timmar i väntan. Men det är gjort och utan Mido hade jag självklart varit helt vilsen. Han skötte det mesta och visste vart vi skulle. Att vi också hade egen chafför och bil som tog oss överallt var guld värt!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej!

Läst din blogg och fann den mycket intressant om din upplevelse om giftemål i Egypten och du gav mig ett ordentligt skratt i dina kommentarer i Egypten och ska gifta mig i Kairo. Jag har lite frågor. Fick ni vänta två dagar på att få ditt trosintyg från ambassaden? Vad var det för papper ni skulle få stämplade, alla mina papper är redan stämplade i Sverige med du skrev era papper ni lämnat in för att stämpla?
Vad behövde din kille för papper? Ett personbevis på att han inte tidigare är gift?
Alla mina papper är ju klara men känner mig lite förrvirrad i allt detta med hans papper och springa hit och dit i Kairo. Svenska ambassden är ju inte speciellt hjälpsam och min kille kommer inte från Kairo så han vet inte så mkt heller.
Men vad roligt att ni gift er och grattis! :-) Ska ni stanna i Egypten nu? Bor du i Kairo vanligvis?
Väldigt intressant att få ta del av hur allt gick till, var ill stor hjälp, så egentligen tog inte själva äktenskapet mer än 3 dagar? DEt är bara översättnigen som tar tid och allt annat "trassel" efter åt`?
Grattis igen och lyck till :-)

Med vänliga hälsningar
Maria

2013-09-27 @ 17:51:42
Postat av: Sana

Hej!
Hoppas det går bra att fråga dig ett par saker. De på ambassaden är inte såpass hjälpsamma :(
Först så klantade sig skatteverket tre gånger med mina papper så det har tagit över två månader nu, och tror min hinderprövning hinner gå ut under tiden! Ska få mina papper hit till Egypten ganska snart (en vän fick ta över för mig med proceduren i Sverige för det drog ut på tiden så mycket pga skatteverkets klanteri!).
Hursomhelst, vad ska jag till ambassaden i kairo för? Ska de legalisera allt en gång till innan vi ska gifta oss eller är det bara för religionspappret?
Sen fick vi höra att vi måste ha med en tolk för giftermålet för jag inte kan arabiska. Är det sant eller bara struntprat?
Hört att det går lättare att göra alltihop i Alexandria.
Orkar snart inte med bryåkratin mer!

2013-10-13 @ 15:28:16
Postat av: Louise

Hejsan! Jättebra blogg! Grattis till giftermålet och måste säga att du är oerhört stark som har klarat av allt vad jag läst om i din blogg!! Jag har kollat runt överallt på internet om de du skriver men inte hittat något som din blogg! För mig skulle de vara guld värt om du skulle vilja kontakta mig på något sätt och hjälpa mig med några frågor. Desperat och har ingen aning om något! Får tusen olika svar från olika personer men du verkar veta vad du pratar om! Skulle bli jätteglad ! Med vänlig hälsning, Louise

2013-11-24 @ 16:28:06
Postat av: A

Hej!
Väldigt intressant att läsa så detaljerat vad ni fått gå igenom. Jag ska själv gå igenom det snart då jag har min fästman i egypten :)

Jag bara undrar också.om din man var tvungen att ha några papper med sig? Tex personbevis som visar att han inte är gift. Eller räcker det att det står på hans ID-kort?

Sen undrar jag vad det var för hälsopapper och frimärke ni behövde och var lämnade ni in det? Jag har kollat på svenska ambassadens hemsida och hittar ingenting om dem grejerna.

Vore så oerhört tacksam för svar. Är själv jättenervös över hela grejen. Kändes kul att se att någon annan genomgått samma process :).

Mvh

2014-09-21 @ 09:25:38
Postat av: Hej!

Får man trosintyget på svebska ambassaden i Kairo? Översätter de det till arabiska? Eller måste man få det översatt häf i Sverige?
Tacksam för hjälp!

Svar: det fås och skrivs på ambassaden. ett a4 där det står "jag bekänner mig till __________" så skriver man på det vilken religion man tillhör.
Annica

2015-07-28 @ 16:36:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback