Att gifta sig i Cairo - Förberedelser i Sverige

Nu har jag tänkt att påbörja skrivandet om min resa från alla förberedelser i Sverige till ett giftemål i Cairo. Jag väljer att denna gång enbart skriva om det jag behövde göra från Sverige så får vi ta del två senare. Jag hade turen att få kontakt med en tjej från Sverige som redan gått igenom denna process samt så hade jag en översättare här i Sverige med koll på det mesta härifrån. För det var och är minst sagt en djungel och jag värdesatte verkligen all information jag kunde få.
 
Till en början måste man ansöka om att göra en hindersprövning. Detta kallas äktenskapscerifikat och görs genom skatteverket. Tyvär kan man inte bara smidigt skicka in en ansökan genom internet utan man måste skriva ut en blankett för att sedan skicka in den till inläsningen för skatteverket i Malmö. Redan här hopade sig problemen för mig och min ansökan försvann. Jag ringde dem varje dag för att se när mitt papper väl kommit till dem och över en vecka senare än vad det skulle varit så hade mitt papper äntligen hittat hem och jag blivit tilldelad en handläggare. Hens jobb gick fort och hen blev klar en halvtimme senare. Äktenskapscerifikatet är giltigt i tre månader från datumet handläggaren godkände prövningen.
 
Äktenskapscerifikatet och personbeviset måste översättas i Sverige av en auktoriserad översättare. Jag använde mig av arabiska.nu och fick snabbt hjälp av Hatem. Översättingen gick fort men sedan skulle papprena legaliseras hos både UD och Egyptiska ambassaden i Stockholm. Denna procedur tog uppskattningsvis 7-8 arbetsdagar innan papprena var hemskickade till mig och det var dags för min avresa.
 
Med min tur så hade även mitt flyg till Hurghada ställts in på grund av situationen i Cairo medan flyget till och från Arlanda, boende på Arlanda och alla mina papper var betalda och klara. Jag stod i ett vägskäl som innebar att köpa en ny biljett till Egypten för mer pengar än vad jag egentligen hade att undvara på flygbiljetter eller att skita i allt jag hade bokat och papprena jag hade betalat för och då i sin tur förlora 6000 kronor. Jag valde som ni förstår att köpa en ny biljett och ta mig till Cairo från Paris.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej! Vad kostade översättningen av personbevis och äktenskapscertifikat från svenska till arabiska?

2015-07-27 @ 13:29:11
Postat av: Hej!

Vad kostade översättningen av personbevis samt äktenskapscertifikat från svenska till arabiska?

Svar: tror jag betalde kanske 2700 med översättningar, bud till ambassaden i sthlm då jag bor för långt bort, stämplar osv.
Annica

2015-07-27 @ 13:32:23
Postat av: Anonym

Tack för svar! Jag har en till fråga angående trosintyg som jag ställde i inlägget ovan, jag vet dock inte om det sändes eller ej, så jag frågar igen: Får man trosintyget på svenska ambassaden (alltså översätter och legaliserar) eller behöver man översätta och stämpla det i Sverige och ta med sig till Egypten? Vore tacksam om du kunde svara!

2015-07-28 @ 17:03:36
Postat av: Anonym

Tack för svar! Jag har en till fråga angående trosintyg som jag ställde i inlägget ovan, jag vet dock inte om det sändes eller ej, så jag frågar igen: Får man trosintyget på svenska ambassaden (alltså översätter och legaliserar) eller behöver man översätta och stämpla det i Sverige och ta med sig till Egypten? Vore tacksam om du kunde svara!

Svar: trosintyget skrivs på plats på ambassaden. krävs inget för det. de ger ett a4 där du på en linje ska skriva vilken religion du tillhör. kändes nästan lite fånigt enkelt. 😝
Annica

2015-07-28 @ 17:07:18
Postat av: Anonym

Åh tack för snabbt svar 😊

2015-07-29 @ 19:28:03
Postat av: Alexandra

Hej!
Jag håller på att gå igenom samma process själv just nu. När jag fått allting översatt, ska jag kontakta ambassaden i Sthlm då? Är så snurrig av allting jag har läst, och känner att tiden rinner iväg 😅

2019-03-08 @ 19:00:50
Postat av: Helen Johansson

Hej. Jag håller på med översättningar mm nu för art gifta mig med min man i Cairo ...har bara inte kopplar vilket personbevis jag behöver ha. Finns ert för alla relationer ? Kan d vara det eller det vanliga bara. Finns inget direkt nått p-bevis för vigsel .
Tacksam för svar om någon vet🙏

2019-09-09 @ 19:14:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback