Last day at work

Igår gjorde jag min sista sväng till Palm Royale Soma Bay! För sista gången satte jag mig i vår personal buss och åkte genom öknen till Soma Bay och den lilla palm oas som Palm Royale har blivit. Trodde det skulle kännas jobbigare än det gjorde men faktiskt gick det ganska bra. Jag vandrade runt på hotellet i 8 timmar utan något att göra så det gav mig bra mycket tid att säga hej då till alla och allmänt prata och dricka mängder med kaffe.
 
 
Något som har överraskat mig mycket sedan jag bestämde mig att sluta var hur många som verkade uppskatta mig och kämpade för att ha mig kvar. De erbjöd att jag fick bestämma min egna lön, befodringar och allt möjigt. De kunde betala resa hem till Sverige sålänge jag kom tillbaka och jobbade med dem. Känns konstigt att vara så uppskattad på ett jobb som jag knappt tyckte jag klarade av. Men jag måste ha gjort helt okej ifrån mig.
 
 
Att jobba som Guest Relation har verkligen fått mig att växa som person. När jag började där ansåg jag mig själv som något oartig, blyg och inte alls villig att prata engelska med engelsmän. Men tydligen var jag väldigt artig, alltid glad och prata engelska med engelsmän blev till och med min huvuduppgift. Jag var ansvarig för de gäster som kom från england och även alla skadinavier som njöt av sin semester på hotellet. Jag blev den person som alla kom till om de ville skriva något nytt eftersom min "engelska var så bra" (var de nu fick de ifrån).
 
 
Jobbet var ibland tungt, hemskt och frukstansvärt. Det finns inget rum för misstag och att du skriver ett mail med fel typsnitt, glömmer att göra ett samtal eller kanske inte inte följer gästen till någon plats kan resulera i penga avdrag och varningar. Det är jobbigt att vandra på tårna hela tiden men så är det här i Egypten. Arbetsmarknaden är inte som hemma i Sverige.
 
 
 
Men ändå har jag haft en fantastisk tid på Palm Royale Soma Bay. Skulle jag återvända till Egypten så vet jag att jag alltid har ett jobb att söka mig till, jag har vänner att kontakta och en möjlig framtid om jag önskar.
Men nu är detta liv över och jag ska återgå till det normala.
 
Ett armband jag fick av hotellets Thomas Cook UK rep.
 

I did my last day as a Guest relation officer at Palm Royale Soma Bay yesterday. I took our staff+bus for the last time and went trough the desert to the little paradise where Palm Royale is located. I though it would be so much harder than it actually was. I had 8 hours of doing nothing which gave me a lot of time to talk to all my friends, say good bye and drink a lot of coffee.

Something that surprise me since I put in my recognition is that everybody seems to appropriate me a lot. They didn't want me to leave and offered me all kind of things to be able to stay and work with them. It felt strange to be so appreciated and loved from a job that I even didn't think i was so good at.

Working as a Guest relation officer at Palm Royale Soma Bay has made me grow a lot as a person. When I started my work I thought I was not so polite, shy and I hated to speak English - specially with people from the UK. But apparently I'm very polite and always happy and speaking to people from the UK became my responsibility. I had to have frequent contact with all the guest from the UK and also all of them from Scandinavia. I was also the person that had to write all emails and write information about the hotel when the executive office needed something.

Sometimes i hated my work. To write emails with the wrong font-style can result in warning letters and deduction from the salary. So you are always working on your tiptoes to make sure you don't make it wrong. Yeah, lets admit it, working in Egypt is not like working in Sweden.

But I have had a wonderful time at Palm Royale Soma Bay! I have met wonderful people and hopefully made friends for life. I got a lot of happy memories that I will cherish for life and I will return to Sweden with the knowing that I CAN.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback