Få uppehållstillstånd

Idag händer det. Ikväll landar min man på Umeå flygplats och vi ska nu äntligen få bo tillsammans. Vägen hit har varit lång, men kortare än vad vi trott. Allt kring mitt giftemål med min man från Egypten finns att finna under katergorin "mitt liv i Egypten". Men efter giftemålet är det en del som ska till innan man kan bosätta sig i Sverige tillsammans. Ska se om jag kan skriva ner det vi behövt göra efter vår vigsel och när ansökan för uppehållstillstånd är inskickad genom migrationsverket (går att göra genom deras hemsida) samt intervjuen bokad med ambassaden.

1. Efter att du som svensk medborgare har registrerat erat giftemål i Sverige så måste du skicka ner ett aktuellt personbevis på engelska till Egypten. Man kan skicka med DHL eller som jag gjorde; med en kvinna som skulle resa ner. Vilken väg du väljer spelar nog ingen större roll utan det viktiga är att pappret kommer ned och medtas till en bokat intervjutid på ambassaden.
 
2. Maken måste i Egypten registrera äktenskapet. Detta tog en dag och gick faktiskt förvånadsvärt smidigt. Vi visste inte om detta utan trodde någonstans att det ordnat sig när man gifte sig tillsammans i Egypten. Men icke! Detta papper som sedan hämtas ut måste översättas till engelska och även det medtas till ambassaden.
 
3. De kräver även en kopia på makens pass och en massa foton på er. Min man hade förberett ett album där vi plockat ut våra favoritbilder genom tiderna. Både från vårt första möte till mina kortare resor ner, från när jag träffade familjen och bodde i Egypten med honom och självklart bilder från när vi gifte oss. Vi hade även med oss foton från när vi var med i tidningen här i Umeå som ett bevis att vi visade vår kärlek öppet.
 
Den 4 december hade min man sin intervju i Kairo och exakt vad som frågades där vet jag inte. Men han har berättat att de exempelvis frågade kring namn på min familj, när jag rest till och från Egypten och att de ville ha datum på allt! Efter intervjun hade kvinnan som gjorde intervjuen frågat min man när han ville resa till Sverige. Han hade då svarat att han önskat att fira jul tillsammans med oss men att han förstog att tiden var knapp. Kvinnan hade då bara lett och sagt "Vi får se".
 
Några dagar senare fick jag ett brev med posten. Eftersom jag är skriven hos min pappa fortfarande från när jag bodde i Egypten så ringde en uppspelt Maria till mig och berättade att jag fått brev från migrationsverket. Detta var den 8 december och jag trodde minsann att det var ett brev angående att Mido varit på intervjun. Att brevet skulle enbart innehålla lite information kring vad som skulle ske hädanefter eftersom det är ett anknytningsärende. Maria öppnade brevet medan vi satt i telefon och berättade att min man blivit beviljad uppehållstillstånd i Sverige. Vågade först inte tro på det och tyckte det lät väldigt konstigt. Detta brev var skickat den 4 december, alltså samma dag som min man befann sig i Kario på intervju. Så från intervjun skickades brevet direkt till mig från migrationsverket. Verkligen den bästa julklappen någonsin. Detta blir en jul jag alltid kommer att minnas. Ikväll kommer han och vi ska i övermorgon fira vår första "riktiga" jul tillsammans med min familj. Its a christmas miracle och jag kan nog bara tacka den fantastiska kvinnan som gjorde intervjuen med min man på ambassaden.

Kommentarer
Postat av: Ramona

Så roligt att han äntligen kommer! Så glad för er skull! :D

Postat av: Maja L

Fantastiskt! God jul :)

2013-12-22 @ 12:15:07
Postat av: K

När man har fixat alla papper här i Sverige och sen åker ner till Egypten och gifter sig, måste man då som svensk medborgare åka tillbaks till Sverige själv eller kan man åka tillsammans till Sverige? Du skrev något om ett personbevis på engelska som man måste skicka ner till Egypten? Kan man ta med sig detta personbevis tillsammans med alla legaliserade papper så att man båda två kan åka till Sverige efter att man gift sig i Egypten? Tacksam för svar!

Svar: när man är gift har man inte direkt uppehållstillstånd. Så efter giftemålet så måste detta "skickas in" till svenska myndigheter. efter det är klart och att det i registret säger att du är gift så ska ett engelskt personbevis skickas ner för att följa med ansökan om uppehållstillstånd. det måste alltså vara ett nytt bevis där det står att du är gift. om ni söker uppehållstillstånd med nära anhörig som anledning.
Annica

2015-08-06 @ 16:25:17
Postat av: Anna

Hej, fin fin blogg och hjälpsam blogg :-) När ni sökte uppehällstillstånd, gjorde du det åt honom då, eller gjorde han det själv? mvh

2015-12-15 @ 21:55:37
Postat av: D

Hej igen Annica! Jag har skrivit till dig förut, vi är i en liknande sits som du och din man var. Vi är gifta nu i Egypten och jag undrar hur jag registrerar giftermålet i Sverige? Jag är i Egypten nu och undrar om jag behöver åka hem till Sverige eller om allt om giftermålet kan "göras" här ifrån? Tacksam för hjälp! Din blogg har hjälpt oss mycket:)

2016-01-11 @ 13:40:16
Postat av: Eva

Hej Annica jag träffat en man på twoo vi pratat länge han vill leva med mej i Sverige jag har semester snart vi ska träffas i Kairo o gifta oss vi älskar varann pratat på Facebook Skype varje kväll vi tycker mycket om varann han är duktig att arbeta känns som vi känt varann hela livet vad behöver jag när jag åker dit på semester han pratade om att jag måste kontakta Egyptiska ambassaden i Sverige om papper. Hjälp mej jag åker ner till han i maj hoppas jag tidig semester. Vi älskar varann galet mycket. Mvh Eva

2020-02-25 @ 16:39:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback