Fitspo och hälso-hysteri

Tänkte idag skriva om något som jag funderat på länge. När jag kom hem från Egypten så skrev jag faktiskt ett inlägg om detta som jag aldrig publicerade. Det inlägget kom aldrig ut i ljuset just för att jag är otroligt ambivalent i detta ämne och ena studen tycker jag att det är positivt och andra vill jag faktiskt bara spy galla över hela skiten. Jag pratar om Fitsporation.
 
Bilder på vältränade tjejer som rullat upp sina shorts så man kan se deras vältränade rumpa eller en svettig mage som har tränats hårt. Allt ska visas och överallt på Instagram ser man dessa bilder. Iallafall jag som följer otaliga träningstjejer och killar runt om på vår jord. Jag gillar att få tips och tricks och vissa bilder blir verkligen inspiration och motivation. Det är väl det som dessa konton handlar om och det som de ska förmedla. Men ibland blir det bara så fel! Nu ska jag visa vad som retar mig.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Allt detta med Ryan Gosling
Ryan Gosling är snygg men är det något som jag missat? Varför befinner sig Mr. Gosling på alla Fitspo-sidor och varför är det just han som blir ledsen om jag äter bröd och tycker att jag ska "squatta"? Är det för att han tränade upp sig totalt infor Crazy, Stupid Love? Men bör inte isf även Taylor Lautner, Chris Hemsworth och Jake Gyllenhaal få bombadera alla dessa sidor också som även de pumpade upp sig riktigt bra inför sina filmer? För som det är nu så blir jag mer och mer irriterad på Ryan pga. alla dessa bilder. Jag gör ändå inte mina squats för honom. Förlåt Ryan, Im too good for u!
 
 
 
Jag är hälsosam och bättre än andra.
Okej, bilden säger kanske inte riktigt det men i någon underton så kan jag förstå det på detta vis. Grejen är att "lyfta" och "springa" i sig också kan vara dåligt för hälsan. Jag är mycket för att man ska ha en balans i livet och inte dra allt till sina extremer. Man kan bli beroende av träning på samma sätt som man kan bli beroende av cigaretter eller liknande. Detta kan då kallas Ortorexi (google it!). Genom såna här uppmaningar som då och då tittar in på min instagram så känner jag faktiskt ganska mycket avsky. Det känns som en otrolig vi och dom känsla i detta och att jag (den ultimata hälsomänniskan) är bättre än personen som går ut på en lördag och festar loss. Vet inte om alla uppfattar bilden som jag men så känner jag. Min blogg - mina tankar!
 
 
You can be that girl!
Och varför skulle jag vilja vara någon annan? Titt som tätt dyker detta upp om att jag står ivägen för mig själv för att bli den tjejen. Tjejen som sler mot mig iklädd BH och ett stort vitt leende. Men tro mig, jag kan le brett med mitt okammade hår i BH också och trots att jag inte är lika vältränad så är jag ändå nöjd över att jag är jag och ingen annan. Så har jag tänkt förbli också, trots att jag tränar.
Men all Fitspo är inte dålig och mycket som kommer upp på min instagram ger mig lite extra energi, en önskan och motivation och kanske ett och annat tips på vägen.

Kommentarer
Postat av: Anna

Väldigt väldigt kloka ord!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback