Smaken av svenskt

Jag saknar så mycket svenska saker nu när jag här. Speciellt i matväg är det mycket jag trånar efter. Försöker desperat finna något i mataffärerna som jag känner igen men det är förgäves. Tror jag hittat saker till att göra köttbullar iallafall. Men har nu problemet att jag inte hittar tillbaka till just den affären där jag hittade allt.
 
Annars vaknade jag en morgon av att det luktade varmkorv. Vet inte vad som sker med mig när jag är utomlands men det var samma visa i Indien när jag var där. Det jag suktade mest efter var mos och varmkorv. Det är något jag faktiskt ALDRIG äter i Sverige, men just det saknar jag. Sen ska jag inte tala om hur mycket andra saker jag saknar. Såsom såser, dressingar, kycklingfile som inte har ett tillhörande huvud i påsen, choklad, stuvade makaroner, prinskorv, kakor osv.
 


 
Men jag har funnit en sak som var alldeles, alldeles underbar! Första sippen kändes som om jag drack det som alltid finns i botten i ett glas oboy men efter ett tag var det tametusan de godaste jag fått i mig här. Jag är hooked! Jag antar att det är för att det är det enda som smakar som hemma som jag har kommit över här i Egypten.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Kände också saknaden av svensk mat då jag var i England även om det var mycket som var likt men såser, chips och godis smakade inte alls som hemma. Och inte heller fanns de kroppkakor, delifalukorv eller sånt gott! Googla närmaste IKEA! haha

Svar: Närmaste Ikea - Ankara i Turkiet. Already done! HAHAH
Annica

2012-09-18 @ 17:29:36
Postat av: Sofia Öisjöen Hedin

Tänk att man kan sakna sånt man inte ens äter när man är långt hemifrån :) Härligt att du har hittat nåt smaskigt att sörpla i dig i alla fall och hoppas att köttbullarna blir bra! ;)

Kram

Postat av: Anonym

jag är från egympen. jo korv och potatis mos finns i egypten och såses och dressingar och allt möjligt finns där.

Svar: Jo, nog finns det men inte samma som i Sverige. Smakerna är total skillnad på!
Annica

2013-03-24 @ 15:08:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback