Polygamy

Vad gör ni på er lediga dag? Då jag inte stressar för att hinna träna så mycket som möjligt så har jag idag också hunnit läsa i min Women in Islam-bok. Näst sista kapitlet är läst och detta var ett av de kapitel som jag mest sett fram emot, kapitlet om polygami.
 
För mig handlar äktenskap och giftemål om kärlek mellan två personer. En kärlek som är så mycket större än allt annat och som man är villig att njuta av och arbeta på under hela sitt liv. Har svårt att föreställa mig att man kan älska flera personer samtidigt på detta otroliga vis och att det är svårt att ha denna kärlek på samma nivå för båda.
 
Inom Islam är mannen tillåten att ha fyra fruar. Detta är inget konstigt men inte heller ett ideal i den muslimska kulturen. Boken tar upp att; för att mannen ska kunna gifta sig med fler än en fru måste han kunna försörja, ge uppmärksamhet och älska de båda på exakt samma nivå. Kan han inte ge dem lika mycket är han inte tillåten att ha ett polygamskt äktenskap.
Men varför ha rätt till ett plygamskt äktenskap och varför är det bara män som har denna möjlighet, undrade jag. Tydligen är det (och har varit) en mycket stor könskillnad i världen vilket gör att det finns många fler kvinnor än vad det finns män. Detta resulterar i muslimska länder att kvinnorna inte kan finna en man att gifta sig med. I dessa länder är det också mannen som står för det ekonomiska, försörjningen vilket i sin tur gör att kvinnan behöver en man för att klara av sin vardag. I min värld bör kvinnan vara lika kapabel till att arbeta och tjäna pengar som mannen men i denna verklighet ser det inte så ut. Någon måste även ta hand om hem och barn vilket inte samhället för som för oss. Så någonstans förstår jag grejen med polygami trots att jag inte står bakom det alls. Aldrig att Mido skulle få skaffa en fru till ifall vi var gifta. Jag är kvinna så det räcker! Hur går dina tankar kring polygami?
 


What are you guys doing on your day off from work? I'm trying to workout as much as I can and when i got back from the long walk (combine with jogging) i started to read in my Women in Islam-book and I just finished the chapter about polygamy.

For me is marriage all about a true love between two persons. This love is greater and bigger than anything and you are willing to enjoy and work on it for the rest of your life. This is marriage for me. In Islam the man have the opportunity to have up to four wifes. This isn't strange but its not an ideal either. If the man however want to marry more then one women he need to be able to take care of them both equally. If he can't he's not allowed to marry more then one woman.

I asked myself; Why make polygamy allowed and why is it only man who have this "benefit". And apparently there is (and have always been) more women in the world than men. This makes the situation hard in a lot of the Muslim-societys because there should the man provide for his woman and he is the one who should have the money and have to work. In my reality i think both men and females are capable to work and earn money but at the same time, someone have to take care about the children and household if the government not providing with childcare and all those benefits that we have here in Sweden. That's why (I think) polygamy exist, to make the life for women easier than it would if she was single.

Anyway, Mido is not allowed to have more than one wife if we got married. Never! I'm woman enough! How do you think about polygamy?
 

Kommentarer
Postat av: Leif

Vill man ha flera kvinnor kan man väl låta bli att gifta sig?

Svar: Du är så klok Leif! ;)
Annica

2012-06-29 @ 14:34:53
Postat av: Sandra

Eww polygami!

2012-06-29 @ 21:21:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback