Midsommar grubblerier och önskemål.

Då var det detta med midsommar då. En dag som mest bara råkar finnas i almanackan då den varken betyder eller är något riktigt speciellt. Men en röd dag är det ju iallafall, trevligt nog.

Är ju mycket inne på kvinnosyner just nu tack vare min bok Women in Islam. Vi matas tidigt med att kvinnosynen i arabländerna är dålig, förtryckande och hemsk. Samtidigt kan jag inte sluta förundras över svenskens sätt att blunda till sina egna misstag. För bara några år sedan befann vi oss i samma sits och kvinnan var en ägodel av mannen, hade inte rösträtt eller äganderätt på något vis. Vi fanns till för att behaga mannen, bilda familj och se till att middagen fanns på bordet - till vår man.


Hur ska detta kopplas till midsommar tänker kanske ni nu? Ingen har väl missat Barnen i Bullerbyns midsommarkväll då alla flickorna hoppar över staketen och plockar sju olika sorters blommor för att i sin tur drömma om den man som man senare kommer gifta sig med. Men kom igen, vem vill drömma om det? Jag kommer troligen ha nog mycket tid tillsammans med min blivande man när vi gift oss så kan man inte få drömma någon helt annat istället? Pax att få drömma någon het dröm med Johnny Depp eller Ian Somerhalder istället? Eller varför inte båda på samma gång?

Kommentarer
Postat av: Sandra

Idag äre ingen röd dag iaf :P Jag tänker också drömma om Johnny och Ian! Grr! :P

2012-06-22 @ 10:19:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback