The game

Ja, detta blir väl, som det kallas inom bloggvärlden ett bloggsvar på Sandras inlägg om hur vi alla människor spelar sociala spel. Jag känner att även jag vill besvara och ge min syn på detta spel som utspelas mellan och mot oss själva.

Kvinnor är från venus och män är från mars, eller hur sägs det och vad betyder det egentligen? Är vi så olika att vi rent av kommer från två olika planeter? Trots att allt som skiljer oss åt är den lilla Ykromosonen? Kan denna lilla kromoson i sin tur resultera i så stora konsekvenser och i sin tur även påverka i det sociala spelet?

Men vad är det sociala spelet egentligen? Det står en kvinna bakom varje man är också ett ordspråk som flitigt används för att belysa kvinnans list att föra mannen dit hon vill utan att han märker något alls. Är detta ett av de sociala spelen? Kvinnans möjlighet att gå in i mannens hjärna och omprogrammera så att han gör som han ska utan att han själv reflekterar över det? Ja, det är för mig ett av de sociala spelen men självklart är samhället byggt på många fler spel människor imellan.



Jag måste erkänna att jag spelar spelet och att jag spelar spelet bra. Men jag tror att mycket av detta spel grundar sig i hur synen på mannen och kvinnan ser ut idag. Mannen ska ta första steget och kvinnan ska i sin tur bli överraskad eftersom hon var ovetandes om mannens planer. Men egentligen så sitter hon där och redan planerat allt som ska ske i förväg. Hon ska hem med en kille efter krogen och bara råkar ha allt hon kan tänkas behöva för att se vacker ut dagen efter, hon råkar missa sista bussen hem och spelar på hans känslor och får då sova över där - allt är helt oskyldigt!

Men frågan är om detta är ett utstuderat strategiskt spel eller om det i själva verket är att vi män och kvinnor lutar oss tillbaka på de stereotypiska roller som vi skapat redan från början då vi började vandra på denna jord. Att vi, vid händelsen hoppas och tror att mannen agerar som han ska enligt historieboken medan vi sår där och ser söta och överraskade ut.
Vad tror ni?

Kommentarer
Postat av: Sandra

Välformulerart! Jag döpte först mitt inlägg till "Kvinnor är från Venus och män från Mars" men bytte ut den... haha :p



Postat av: Sandra

Älskar också de faktum att du lagt in en bild på mig! Och sedan på grymt heta Ian! <3

2011-02-23 @ 15:01:14
URL: http://sossandraschauman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback