Kysste mamma tomten?

Julen närmar sig med stormsteg och snart är det dags för den skäggiga mannen att återigen se dagens ljus. Själv försöker jag tvinga in mig i julstämning med hjälp av julgodis, julprat, julklappar och julmusik. Men när jag sitter där och lyssnar på den gamla jullåten Jag såg mamma kyssa tomten så slås jag av vilken konstig låt det faktiskt är. Nu ska jag förklara.

Jag såg mamma kyssa tomten jag
Tänk om våran pappa kommit då
Jag gömt mig i en vrå
För att titta lite på
Ett konstigt stort paket som någon av oss skulle få

Här har vi ett barn som gömt sig i en vrå för att titta på en julklapp. Hon hade väl hoppats på att få vara ifred där hon skulle sitta och pilla på det stora konstiga paketet. Men då i dörrspringan ser hon hennes mamma och herr jultomte helt plötsligt. Barnet förstår att det är något som är fel eftersom mamma är helt ensam med denna ofashionabla man (Nä, herr tomte. Att matcha en röd jacka med röda byxor är inte modernt!). Hon förstår att detta är något som pappa inte alls tycka om att mamma gör.

Och då fick tomten mammas klapp och kyss
Sedan sa hon, "Åh, vad du är bra!''
Nej, ingen ser att det är du
Men jag såg att det var
Tomten mamma kysste i går kväll

Det som inte får hända händer! Mamma kysser tomten och säger att han är bra. Kommer jag få tomten som styvpappa då? tänker barnet. Förstå vilken total förvirring! Det stackars lilla barnet har precis bevittnat att mamma är otrogen mot hennes pappa. Hur förhåller man sig till det? Ska föräldrar vara otrogna så ska man lämna barna utanför det. För det är för mycket för ett barn att hantera skulle jag tro. Vem ska man vara lojal mot; Mamma eller pappa?
Det mest bisarra är att detta är egentligen en ganska glad låt men vad finns det att vara glad åt? Ett konstigt stort paket som kanske inte är till dig eller att ens mamma är otrogen mot pappa med en gammal vithårig tjockis? Ja, välj själv.

Kommentarer
Postat av: Sandra

hahahha.. Ja och vem sjutton är "ingen ser att det är du"?!?!?!

Postat av: Anonym

det är väl tomten som e pappan?!:)

2011-12-19 @ 06:55:03
Postat av: Sofia

Hahaha, snacka om att analysera jullåtar, jag tror att de är meningen att inte analyseras ;) För det är ju hemskt när man tänker efter.. Hur kul är jul då på en skala? ;)

Tack för din stöttande kommentar!! Det känns lite körigt just nu med allt. Soc.ped. som skall in i veckan och en barnuppgift som jag inte har hunnit börja på. Blir svettig bara av att tänka på det och sedan jobb på det! Äh, det ordnar sig nog :)

2011-12-19 @ 17:45:04
URL: http://soufih.blogg.se/
Postat av: Smsa Låna

Schysst sida du har! Har du designat den själv? Om inte, var hittar man isåfall designen du använder? Tack :)

2012-01-12 @ 22:56:07
URL: http://smsalåna.nu
Postat av: essays

The animated picture in this post is the most wonderful that I've ever seen.

2012-01-13 @ 10:41:17
URL: http://essay-for.me/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback