19 Aug - Magdans på fullsatt resturang

Idag stod beduinafton på schemat. Beduinafton är en afton i traditionell tunisisk anda och berättar mycket om tunisiens urinvånare, berber och tunisiens mörka och blodstänkta historia. Aftonen skulle börja vid 15.40 så jag och Sandra valde att spendera förmiddagen vid poolen. Vi gjorde oss senare iordning och satte oss i bussen som kom och hämtade oss vid hotellet. Det tog över en timme att ta oss fram till slottet där beduinaftonen skulle hållas.




Resan dit var en pina. Vi hade en guide som skulle stå och prata där längst fram i bussen. Jag har ingen aning vad han sa då han pratade så otydligt och blandade franska, engelska och tyska. Vem hänger med på det snacket då? Nä, han var hemsk och resan dit hade känts mycket bättre utan honom. Han bidrog bara med förvirring.



 
 


Vi kom fram till slottet och möttes då av utklädda romare, berber och andra liknande "folk" som haft med tunisiens historia att göra. Vi möttes även av en orkester och en kvinna som dansade. Det var trevligt att titta på faktiskt, man kände att man kommit in i en ny kultur. Vi gick sedan ut och följde en väg som tog oss till mer dans, utklädda människor och teater.


 


 

Teatern handlade om ett giftemål och sedan så jagade en massa män en annan man och sköt efter honom. Ja, som ni hör uppfattade jag inte hela historien och mannen som de sköt mot kan ha varit alltifrån en hjälte till en bov. Sedan fick vi se en massa konster som en man gjorde på en häst. Kändes lite som om man hamnat på cirkus och i slutet utav den showen hände det som inte fick ske. Hästen ramlar ner och verkar inte få upp balansen igen efter det. Kändes hemskt att se!

 
 


Middagen var sådär. Vi serverades sallad-förrätt och sedan något med couscous (eller om det var en bit ur Totoros kattlåda)med någon brun, lång grej i. Vad det var vet jag inte men det bjöds på underhållning under hela middagen. Det var dans och musik på en scen som var belägen mitt i den stora resturangen.



Mot slutet av middagen kom en stor gubbe ut bland folket. Han balanserade den konstigaste hatten jag någonsin sett och gick runt borden för att välja ut folk som skulle upp och dansa på scenen. Han valde ut tre tjejer och min tanke var då "stackars tjejer!". Han börjar dock gå mot vårat bord och jag stirrar stint ner i bordet ihopp om att jag inte ska synas. Det gick som det gick och jag valdes ut för att gå upp på scenen inför alla dessa människor. Men eftersom jag och Sandra var på semester tillsammans så tvingade jag även med henne. Jag vill inte sitta med det minnet själv! Vi fick iallafall gå upp på scenen och dansa i rampljuset, en och en. Man kände sig som ett kylskåp i jämnförelse med de tunisiska kvinnorna. Dock verkade den gamla gubben nöjd med mig och på scenen kom han upp och nästan viskade till mig att "you look very, very fine..." Visste inte riktigt hur jag skulle reagera så jag log lite konstigt och fortsatte att fokusera på den tunisiska kvinnan som dansade med mig.

 
 

Efter dansupplevelsen var det dags för en spektakulär ljus- och teater-show. Den showen gjorde hela kvällen värd sitt pris faktiskt. Började med en lasershow och sedan gick den över till en teater om tunisiens historia. Teatern spelades på Franska, Engelska och Tyska vilket var lite drygt men efter ett tag kom man även in i det. Tunisiens historia är faktiskt väldigt fascinerande. Hur nästan hela värden har erövrat och krigat om just detta land.

Vi kom hem sent till hotellet så det var bara att lägga sig och sova för att sedan vakna upp till en ny, spännande dag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback