18 Aug - I have a friend in Sweden.

18 Augusti, en dag som det kändes som om det skedde väldigt mycket på. Vi vaknade vid 8 och som vanligt var frukostpojken på mig. Det började bli en vana vid detta laget faktiskt. Dock var han inte alls lika på som han brukade vara men det kan vara för att jag fräste till åt honom och blev riktigt irriterad när han skulle vara så på. Så han taggade ner en aning denna morgon.



Förmiddagen spenderades som vanligt vid poolen. Tycker alla borde få lite sol, bad och värme innan man tar tag i dagen. Allt känns så mycket lättare då! Dock var vi förbi fritidsresor också och bokade beduinafton för torsdagen. Promenaden dit blev denna dag mycket kortare än dagen innan vill jag lova. Vi hittade fram till kontoret mycket snabbare!

 


Annars stod shopping på schemat och vi skulle ge oss på medinan ännu en gång. Det var en mycket härligare stämning där denna dag än förra gången vi var helt själv så man kände att på något vis hade stadsturen gett oss något iallafall. Det slutade med att vi var på medinan nästan hela dagen. Vi gick först in i en silverbutik där Sandra tidigare kollat på en ring som hon var sugen på. Själv hittade jag ett Fatimas hand-hänge som jag ville köpa. Fatimas hand visar muslimernas fem högtider men betyder också tur. Så eftersom jag inte är muslim så köpte jag den för den senare orsaken. Han ville till en början ha 80Tdnr för den, vilket motsvarar 450 svenska kronor! Vi hade lärt oss att man prutar ca80% på priset så jag fick ner priset till 10Tdnr vilket såhär i efterhand också är väldigt mycket för ett sådant hänge! Men det visste man inte då så just den sekunden jag fick igenom köpet kändes det som ett kap. Köpte senare samma dag ett till liknande halsband för 7Tdnr så lite lurad blev jag nog. Men ska man bli lurad så ska man väl bli det i början av resan?

Jag fick också mina första bud på mig. Ena på 8000 kameler och andra på 4000 kameler och några halsband till Sandra. Som tur var så sålde hon mig inte. Vi träffade även på en svensk arab vilket låter roligare än vad det faktiskt är. Som turist vill man kunna prata ett "hemligt" språk med varandra och speciellt vid prutning när man står där och försöker komma på ett bra pris. Då när araben redan kan all svenska så blir kommunikationen mellan Sandra och mig mycket svårare. Till slut skapade vi ändå ett litet hemligt språk för att de i affärena inte skulle förstå vad vi pratade om. Mua = Pruta, Bra mössa = Bra pris, Muren = Medinan.


 
 
 

Efter vi gått klart på medinan valde vi att gå runt en sväng och kom då till ett stort torn. Där möter en man upp oss och erbjuder sig att ta upp oss till tornets topp för 3Tdnr. Så det valde vi att göra och vi gick hela vägen upp. På toppen blåste det som bara den och guiden berättade att medinan var cirka 3000år gammal och han pekade ut några sevärdheter i Sousse. Efter ett tag började han ta kort på både mig och Sandra vilket kändes lite skumt. Han började även ta kort med sin egen mobilkamera vilket kändes ännu konstigare!



Vi åkte även tuktuk för första gången denna dag. Kan väl inte säga att det var samma nervpirrande upplevelse som man fick i tuktuksarna i Indien men det var härligt när det fläktade skönt i värmen. TukTuken var även rosa och lila vilket gjorde resan ännu mer trevlig! Kostade bara 2Tdnr och då kunde man åka precis vart man ville.

 

Efter middagen som blev en pizza så råkade vi hamna på någon slags dubbeldejt. Kom fram en ung kille till oss när vi var på väg hemmåt mot hotellet och berättade att han hade en kompis som flyttat till Sverige och nyss fått barn. Han ville nu att vi skulle skriva ett brev till honom på Svenska. Vi fattade på engång att det var frågan om inkastare till något café men i brist på annat så följde vi med dem. Vi hamnde på ett café och satt och pratade en stund innan vi valde att gå tillbaka till hotellet för att sova.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback