17 Aug - I just waited and cried

Killen vid frukosten från dagen efter kom ihåg oss. Både jag och Sandra hade hoppats på en lugn och trevlig frukost men istället kom samma kille fram till oss och undrade vart jag hållit hus dagen innan. Undrades tittade jag på honom och undrade vad han pratade om. Han menade då att han skulle stått och väntat på mig efter jobbet och när jag inte kommit hade han börjat gråta av förtvivlan. Jomen visst! Vi skyndade iallafall oss att äta upp och smita ut ur bufférummet och begav oss istället till poolen för att vänta in vår första guidade tur i Tunisien. Det var en statstur runt Port el Kantaoui och medinan i Sousse. Vår första sväng till Medinan hade inte gått något vidare så vi valde därför att åka på en guidad tur och kanske lära oss något om Medinan och kulturen där.



Första svängen blev till Port el Kantaoui vilket helt klart var en finare, dyrare och mer modern del av Sousse. Mycket är nybyggt i Kantaoui vilket blev gav en stor skillnad till Sousse där det byggdes överallt! Husen, priserna och resturangerna var på en helt annan nivå. Vi fick se lite olika parker och hamnen som Kantaoui är så känd för. Efter åkte vi förbi presidentens sommarhus. Visste ni att Tunisiens president kommer från Hammam Sousse?

 


Vi åkte även till Medinan och vandrade rakt igenom den. Det blev en helt klart bättre upplevelse än den första gången vi besökte den galna marknaden. Alla kändes så mycket gladare och stämningen mycket lättare. Vi besökte några speciella affärer som fritidsresor tipsade om. Genom att fritidsresor tipsade om dem så hade de även en högre pris än övriga ställen på medinan.

 
 
 

Middagen åts på La phalene och det som skulle bli en enkel, lätt middag blev istället en panini, en frukttallrik, tunisiskt tea och shisha (vattenpipa). Notan slutade på 38 Tdnr för oss vilket i sig inte var så farligt eftersom det blev en riktig helkväll. Det var en stor, tjock man som serverade oss maten och jag skulle tro att han ägde stället. Vi rökte tobak som skulle smaka äpple men jag tyckte att det snarare smakade lakrits. Antar att mina smaklökar inte funkade riktigt. Den tjocka, stora mannen hjälpte oss mycket med shishan och jag tror han tyckte det var roligt att vi försökte oss på den tunisiska kulturen.

Sent på kvällen kom vi tillbaka till hotellet och vi la omkull oss i sängen för att kolla igenom bilderna från dagen. Av någon mystisk anledningen fick jag ett riktigt skrattanfall på Sandras bilder. Jag låg och skattade så mycket att tårarna rann. Undra om man är lättpåverkad av röken?


Kommentarer
Postat av: Sandra

Sipp, sipp, sipp Annica!!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback