15 aug - första dagen i Tunisien

Vakande efter en mycket god nattsömn runt kvar över åtta. Första dagen i Sousse skulle börja! Underbart! Drog undan de stroa, tunga gardinerna och såg staden i dagsljus för första gången. Solen sken och man kände förväntningarna hopa sig.

 
 

Sandra fick denna dag för sig att vi skulle gå på medinan, den stora, gamla marknaden där prutning är det som gäller. Man har ju hört att det är en helt egen kultur där som skiljer sig markant från det man är van med i Sverige och det är sant. Folk ropar, tar tag i en och gör allt i sin väg för att få in dig i deras små affärer. Kan lova er att det bjöds på en massa sura miner då vi inte köpte utan bara tittade. För att slippa alla sura miner valde vi att äta lunch istället på en resturang som heter Frites food. Det var billigt, gott och trevlig personal. Dit gick vi tillbaka några gånger om ärligheten ska fram.

 

 

Middagen åts på den fina resturangen La Fiesta vilket skrek turist-resturang. Priserna var höga och man skulle lika gärna sitta på en finare resturang någonstans i Sverige. Jag och Sandra valde dock den billigaste maten, "tunisisk fisk". Fisk brukar ju vara gott tänkte jag tills den kom och låg där framför mig. Det vi då beställt in var en hel fisk som låg och stirrande på mig medan vi skulle äta. Huvudet, fenorna och ögonen var kvar! Det var riktigt äckligt och jag hade det svårt att känna mig bekväm när jag skulle äta upp firren framför mig. Efter vi ätit upp maten så var det dags för notan - 40 tunisiska dinarer (tdnr) vilket är cirka 200 svenska kronor! DYRT och inte ens gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback