Svar på kommentar


Tänkte svara på en kommentar jag fick tidigt imorse. Som ni ser handlar den om AA och jag tänkte bara klargöra något. AA-möten är i regel öppna till viss del. Det kan vara vissa speciella dagar då mötet är öppet och man som alkoholist, nykter alkoholist, anhörig eller intresserad kan få komma dit och prata eller lyssna på vad som sägs.

Klart ska man dock ha för sig att AAmötet i sig inte driver någon behandling utan det är ett ställe för de med missbruket att kunna dela erfarenheter, berätta för någon om sina rädslor och underliga beteenden som de kan ha kvar eller enbart träffa andra som befinner sig i samma situation. AA gör heltklart ett bra arbete för de som finner det givande men även en hel del negativ kritik har riktats mot dessa grupper. De ska vara för religösa och ibland kan det nästan vara ett ställe för alkoholister att planera nästan fylla. Men det kan, som jag ser det, ske inom alla självhjälpsgrupper då vissa inte alltid är fullt seriösa.

Därför uppskattade jag eftervården. Den är byggd som ett AA-möte för de som gjort sin behandling på Stennäs Behandlingshem och genom att det är en eftervård så regleras mötet lite och det svävar inte ut i ingenting..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback