Makt och vanmakt?



Ung och bortskämd - SVT's nya skadalprogram som lockar många tittare och så nyfiken som jag är kan jag inte låta bli att bänka mig framför TVn på måndagkvällen. Dock var gårdagens program otroligt ledsamt att se. För det första var programmet otroligt negativt och under sändningstiden blev vi matade med konflikter, bråk och upprörda miner. Självklart förstår jag att det lätt blir sådan stämning när ett gäng unga människor bor under samma tak men kom igen!

Mest fundersam förbannad blev jag när Jean-Pierre hade en enorm diskussion med värmlänningen Ellinor. Jean-Pierre ställer sig då på bordet och försöker föra denna argumentation. Måste här tilläggas att Jean-Pierre är 24år? Det som slog mig just då var hur otroligt mycket mer makt en person får när den står över någon. En makt som genast gör alla andra till små och obetydliga, en makt som för mig kändes väldigt skrämmande när jag kollade på den genom TVrutan.

Att stå över någon - att vara större, bättre och kunna titta ner på personen man pratar med, hur tänker man då att man ska kunna prata igenom något? Hur tänker man att det inte skulle väcka bråk? Det är ett otroligt synligt sätt som man visar sin makt på och försöker få andra att se att det är jag som sitter på makten. Det tycker iallafall jag!

Vad tyckte ni om gårdagens program?

Kommentarer
Postat av: Sandra

Såg det inte men ja.



Min första tanke var så har barn det! vuxna är så mycket större och längre än dem! Som vissa vuxna skriker på barn... ja de är ju skrämmande...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback