Harry potter och dödsrelikerna

Biobesök igen! Trots att jag håller på med utmaningen 30 dagar - 30 sanningar så lever jag fortfarande livet här i norr. Idag blev det ett biobesök och överraskande nog började bion klockan 12 på dagen. Det var en väldigt udda tid för bio men samtidigt var det lite mysigt att det bröt från de vanliga "kvälls"-traditionerna vid biobesöket. Hursomhelst var det dags att möta upp Harry Potter och hans vänner igen i den näst sista filmen.



Redan de förstas scenerna i filmen sätter grunden för vad filmen kommer handla om. Vi möter upp Hermione och följer hur hon raderar sig själv ur sina föräldrars minnen, det blir som om hon aldrig existerat. Detta sätter känslan som genomsyrar allt - ängslan, förtivlan och sorg. Kriget har brytit ut och världen är minst sagt i kaos.

Filmen var i sig inte lika actionbaserad som de tidigare filmerna utan denna gång handlar det mer om förföljelse, jakt och att ständigt vara på sin vakt. Vi följer med den tighta trion till ständigt nya tältplatser och sättet de lever på börjar slita på vänskapen. Denna film är, om ni frågar mig, mer inriktad på känslor än på det eviga kriget mellan de goda och de onda vilket jag tycker att den vinner på. Men visst, det är en språngbräda till nästa film då allt kommer att smäller. Warner Brothers vill väl självkart ha ut alla pengar de kan få vilket nog är historien om varför sista boken delades upp i två.

Men det tycker jag ändå var bra. Man fick lära känna karaktärerna på ett helt annat plan än vad man gjort tidigare. Man fick se avund- och svartsjukan i trion och de känslor som de faktiskt har för varandra. Men är man ute efter total underhållning, actionscener med trollstavar och en och annan feluttalad besvärjelse får man nog kolla på de tidigare filmerna om Harry Potter. Harry har blivit äldre och filmerna har helt klart fått en djupare betydelse med åren.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback