Metropia

Söndagen bjöd på en mycket annorlunda film. Det heter Metropia och kom tydligen hösten 2009 men trots det har jag varken hört talas eller sett något om den. Men nu är den sedd och måste säga att det var en mycket annorlunda film.

Filmen är en animerad dystopi gjord av Tarik Saleh och i eftertexten hittar vi många stora svenska namn. Den handlar om Roger som bor i en förort till Stockholm. Han cyklar alltid till och från jobbet trots att det är en mycket lång väg. Han är rädd för tunnelbanan som vid denna tidpunkt kan ta dig ut i Europa. Han känner att någonting inte stämmer - och rätt har han.

Om jag säger att denna film handlar till största delen om ett shampoo kollar nog de flesta ganska snett på mig. En film om shampoo? tänker ni då och ja, jag är rädd att den handlar om det faktiskt. Med detta shampoo lyckas det största företaget i Europa övervaka och kartlägga allas vanor i hopp om att de ska kunna själa mer saker i framtiden.

Jag har faktiskt riktigt svårt att förklara denna film men tycker helt klart den är sevärd. Den har mycket i sig som vi kanske inte alltid bör ta så lätt på. Vi matas dagligen med att vi bor i ett så bra land, att vi inte ska ifrågasätta myndigheter eller beslut. Kan denna dystopi vi då ser i Metropia en dag bli vår vardag? Vem vet...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback