rationellt kalkylerand aktör? Jag?

Snö, snö, snö! Det är vad denna dag handlar om. Vissa måste sparka upp dörren och andra är helt insnöade i sina hem. Vissa har tillockmed skickat ut barnen genom fönster för att kunna få upp dörren för all snö, Är det inte galet så säg?

 

När man kom ut imorse snöade det fortfarande men trots det behövde jag ta mig hela vägen ner till skolan. Det var kallt, det var halt och det var snö överallt! Så jag fick självklart lov att gå på vägen vilket resulterar i ännu halare vägunderlag! Ett halt underlag plus mina skor funkar inge vidare vilket gjorde att jag hade det svårt att stå på benen idag. Men med självförtroende försökte jag sakta med säkert att ta ett steg i taget. När jag kommit halvvägs så började jag känna att detta var ju inte så farligt. Men vad är det de säger? Sänk aldrig garden!

Jag traskade där utanför en av de stora gymnasieskolorna i Övik med en buss hackihäl (som tvingades köra långsamt eftersom jag gick på vägen) och då plötsligt händer det! Nej Nej, inte en vinst på en trisslott utan ur tomma intet drar någon bort marken från mina fötter och ner faller jag. Bussen får lov att stanna och jag försöker snabbt komma på fötter igen, halvt blåslagen och riktigt snöig. Försöker då snabbt titta runt mig och se vilka som kunde sett detta lilla missöde och upptäcker ganska snart att en hel drös människor bevittnade mitt fall. Paniken infinner sig och jag känner att jag måste säga något. Vad ska jag säga?! Ut bubblar tillslut ett halvfattigt -"aj.." utan vidare inlevelse vilket gjorde mig egentligen ännu töntigare än innan...

Nä, nu är det dags att ta sig an min favoritbok of all time - Organisation och omvärld igen. Den är fortfarande lika oklar och hatad idag som den var igår. Ska här bjuda på en mening från boken så ni förstår vilka sorts ord som den faktiskt är uppbyggd på. Vilken normalt sansad människa skriver på detta vis?!

"Inom den sociologiska nyinstitutionalismen betraktas människor i organisationer inte primärt som rationellt kalkylerande aktörer i nyttomaximerat hänseende."

Kommentarer
Postat av: Sandra

AJ!



haha jag fattade inget ur den där meningen på slutet :S


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback