Exkluderad?

Den nya kursen om ledarskap har som bekant kört igång och den andra föreläsningen gick av stapeln idag. Vi hade föreläsning om hur hälsa och ledarskap ska gå hand i hand och föreläsningen hade sina bra stunder. Det är viktigt att investera i sin personal och då inte enbart i träning/motionsaspekten.

Vi kom iallafall in på att prata om miljön för HBT-personer på arbetet. Ofta exkluderas de ur samtal då många känner räsla och obehag att prata med dem. De blir ofta inte frågade om vad de gjort på semestern eller helgen eftersom man inte riktigt vet om personen vill vara öppen med sin läggning. Iallafall skulle vi göra ett test som gick ut på att man två och två skulle berätta vad man gjorde på semestern och då försöka prata utan att avslöja om ens partner var man eller kvinna. Alltså skulle man kunna säga sambon, partnern osv. istället för min man, min pojkvän.

Då skulle vi sätta igång och vad skulle jag säga? Att jag varit ute och gått med min sambo i koppel? Snacka om att bli exkluderad pågrund av att man är singel. Inte hade jag något att tillföra i denna övning och när den var slut var jag lika förvirrad som när vi började. Vad skulle den ge? Fick sedan klart för mig att genom att man säger könsneutrala ord så förknippar vi det ändå med hetronormen - man tar förgivet att folk är hetrosexuella.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback