Bloggbråk



Bloggbråk i all ära.
Det är något som flygit upp på tapeten den senaste tiden och fastnat där som en permanent fettfläck man inte kan bli av med. Dessa "bråk" skapas överallt; mellan kändisar, mellan privatpersoner och absoluta nobodies inom bloggvärlden. Detta fenomen har alltså infiltrerat sig överallt och i alla nivåer.

Istället för att sitta på en hockeymatch och sukta efter de saftiga slagsmålen som så sällan uppstår inom elitseriehockey har vi kvinnor (och fåtal män) hittat ett eget substitut för detta - bloggbråken. Ett utdraget hockeyslagsmål genom internet med ord. Man kan inte låta bli att svepas med och jag kommer iallafall på mig själv att ett fertal gånger springa in på bloggarna i fråga och ta en titt om något nytt har hänt. Jag antar att jag inte är den enda som agerar såhär.

Tanken är att jag ofta ska stå utanför bråket men på någotvis kan jag aldrig hålla tyst. När blev folk så trångsynta? Varför ser aldrig någon ur någon annans perspektiv? Det är alltid "jag har rätt", "jag har aldrig gjort fel" och "hon är dum i huvudet". Hur skulle det vara om alla där ute tog ett steg tillbaka och tänkte igenom sin egen situation och handlande i det hela? Hur skulle det vara om man öppnade sina ögon för att ta in hela situationen? Kanske skulle man upptäcka att man själv handlat fel ibland (för det gör väl vi alla för jämnan?).

Jag tror inte att bloggbråken kommer försvinna helt för det finns alltid folk som har delade tankar och delade meningar. Det är något som alla nog får infinna sig i - även jag. Men alla dessa onödiga bråk då som inte handlar om olika värderingar eller normer? Jag tänker på alla bråk som uppkommer mellan riktiga vänner. Bråk där handlingar, känslor och konsekvenser dras in och sådana bråk som det aldrig verkar finnas något slut på. Vilken sida vill gräva ner stridsyxan först? Jag kan tänka mig att åtskilliga vänskaper gått förlorad just på grund av bloggarnas möjligheter. Man är sårad och besviken för stunden och vill att alla ska veta vilken hemsk person vännen är. Man skriver ut sina känslor och sina tankar om just dennes handling vilket kan få stora konsekvenser. Vännen som sedan läser om det privata bråket eller missförståndet man hade kan då såras ännu mer och den onda cirkeln är igång. Istället för att ha ett litet problem sinsemellan har man blottat något för hundra tusentals andra och skapat sig ett ännu större problem. Så alla där ute som just nu sitter arga, sårade och besvikna på någon bör nog tänka till en extra gång innan ni kastar ut allt på en offentlig blogg. Alla handlingar får sina konsekvenser...

Kommentarer
Postat av: sandra

Håller med till fullo.

Dock har jag inte orkat dra in mig i bloggbråken på sista tiden. haha Har man inte tillgång till internet hela tiden kan de bli rätt svårt man hänger som inte med riktigt.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback