Clash of the titans

Ännu ett besök på vår biograf här i Övik har gjorts och denna gång blev jag bjuden av Jenny och hennes sambo Henrik. Det som väntade oss var premiären av Clash of the titans som sågats av kritiker världen över. Såhär i efterhand kan jag inte säga att filmen är det bästa jag sett på länge men att totalt lukta ruttna tomater gjorde den inte heller!

Vi fick följa Perseus som räddades av en fiskare, uppfostrades av människor och blev tillslut en testosteronstinn halvgud vars "föräldrar" dödas av Hades i uppror mot gudarna. Som en allmänt trevlig film måste jag ändå säga att den hade det som behövdes; fantasieggande miljö, hemska monster, komplicerade familjeförhållanden, kärlek och en prinsessa i nöd. Vad önskar man mer i aprilbusvädret? Dock tycker jag att filmen ibland tenderade på att få karaktärerna att kunna platsa in i andra filmer (exempelvis passade flertalet karaktärer in i pirates of the caribbean) vilket gör att filmen inte känns som något nytt och fräscht.

Vi såg filmen i 2D och frågan är hur denna skulle uppskattas i 3D. Kanske skulle vissa scener bli lite mer häpnandsväckande men samtidigt är jag rädd att man lätt tappar bort sig i storyn och försöker bara hänga med vad som sker på de inzoomade scenerna. Nä, jag tror att denna film ska upplevas i 2D eftersom den spelades in utan tanken på en 3Dkarriär. Men efter succen Avatar ser alla dollartecken framför ögonen och försöker tjäna in en extra slant i kassan genom att ändra filmerna. Då även Clash of the titans.

Är man intresserad av mytologi och inte för påläst på ämnet så blir man nog inte besviken. Man möter många olika kända namn från timmarna om mytologi i skolan. Det gör iallafall att jag får en lätt myskänsla av att man vet vilka karaktärerna är och vad man kan förvänta sig av dem. Tyvär har jag själv skrivit och forskat om Cassiopeia och på så sätt läst denna historia och filmen överensstämmer inte alls med den bild jag hade. Men detta är filmens värld och där kan allt uppenbarligen hända!

Trots en del snesteg som filmen tog är jag ändå tillfredställd på något sätt och har en god magkänsla när jag tänker på filmen. Jag måste nog säga att jag tycker filmen var bra men chansen att det blir en tidigt inkommande DVDfavorit i hyllan hemma är liten. Nog väntar jag tills den hamnar i den stora kartongen på Coop där filmer som aldrig riktigt nådde ut till hundra procent ligger och väntar på att bli upptäckta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback