India.

Long time no see. Nu var det ett tag sen man tog sig an bloggen igen men det finns sa mycket annat att gora vid datorn ocksa. Har dock hamnat med en dator som har varldens segaste tangenter vilket ar skitjobbigt. Man far allt trana fingrarna.

Jag har hunnit med att vara pa indiska brollop vilket ar mycket olikt de svenska. Kvinnan klas i den finaste silkessarin och det ar en hejdundrandes massa ritualer som ska goras. De haller pa i flera dagar. Forsta brollopet vi var pa sa var det en morbror som skulle gifta sig med sin systerdotter. Detta ar tydligen valdigt vanligt vilket kanns hemskt att veta. Man ser bruden och brudgummen sta uppe pa scenen och inte le en enda gang och vetskapen att hon sa gott som bli valdtagen samma natt av honom kanns hemskt (jag menar, vem vill frivilligt ligga med sin morbror?!?!)

Men sa funkar det ofta har med alla dessa arrangerade aktenskap. Och ar det inte nagon ur familjen sa bestams brudgummen enligt ett kastsystem. Kastsystemet gor att vissa har det battre an andra. De ar finare an andra och det ar ganska hemskt. Kastlosa eller manniskor med lagt kast i Indien far inte ha skor och far enbart ta skitjobb. De far inte samma utbildning och blir oftare slagna. Det ar hemskt! Dock har Indien fatt en lag mot barnaga nu vilket visar att det ar pa ratt vag.

Andra brollopet vi var pa var det tva som gifte sig (arrangerat saklart!) och de var valdigt rika. Mannens halsband (som han fick av brudens familj) gick pa Rs. 5 miljoner! De hade ett bord med massa figurer som alla var gjorde av gronsaker. Tog kort men kan inte lagga upp dem annu. Vi fick ha vara saris pa oss sa man kande sig lite fin. Imorse nar man vaknade sa mottes man av var bild i tidningen med brudparet!

Idag var vi pa ett hem for utveckingsstorda. Och eftersom jag jobbat med det sa tyckte jag att det var valdigt intressant. Jag blev glatt overraskad over hur bra den organisationen funkade! (ANTLIGEN en organisation som funkar bra). De jobbade mycket med terapi och ovningar for kroppen. Och alla barnen var sjalvklart fulla av karlek och gladje vilket alltid ar sa harligt! Blev mycket bus.

Bestamt att jag ska skriva mitt skolarbete om just dessa barn. Hur folk ser pa dem och den framsta anledningen till att det blir som det blir. Pa landsbygen sa far barnen oftast inte den hjalp de behover eftersom foraldrarna tror att de fatt barnet for att de syndat i ett tidigare liv. Istallet for att ta barnet till doktorn sa gar de till templen for att be. SJUKT!

Saknar fortfarande svensk mat. Sjukt mycket! Vi far en massa indisk mat enbart och en massa ris. Man borjar bli less! Men samtidigt alskar jag min tid i Indien.

Igar holl jag pa att do med saga pa taket. Vi lag och solade i godan ro och horde hur askan narmade sig. Sa vi valde att ga in och nar vi borjar kla pa oss sa slar blixeten nastan ner pa taket dar vi var. Aldrig varit sa radd i hela mitt liv. Jag och saga kastade oss bakat pa golvet skrackslagna och rusade ner for trappen. Skarrade, skramda och halvt dova av den  hoga smallen. Men vi klarade oss och larde oss en laxa - ligg inte pa taket nar aksan kommer.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Låter spännande!

Men fruktansvärt de där med arrangerade bröllop med familjemedlemmar!

Åska är ju härligt då man får vara säker innomhus.

Postat av: Ramona

Fy åska är ju bland det värsta som finns! Tur du lever!! :)

2009-11-23 @ 11:56:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback