Oxford - Dag 6 - Lördag

Vaknade upp och solen sken in igenom vårat fönster och jag insåg då att detta är min näst sista dag i denna underbara stad och land. Vi gjorde oss snabbt iordning och for in till stan för att hinna med den första touren inne på Oxford Castle. Oxford Castle ligger mitt i Oxford och är ett gammalt slott som lät byggas runt 1071.Det är gammalt må jag säga. Dock har det byggts om och ändrats under åren.
 

 
Oxford castle Unlocked.


Vi kom dit och möttes då av våran guide som sa sig vara en drottning eller liknande som hade övertagit slottet och sedan förlorat det för många herrans år sedan. Kanske inte bästa guiden jag haft men hon försökte vara rolig och ibland lyckades hon. Det var inte många i våran grupp utan det var jag, Sandra och en äldre dam och troligtvis hennes barnbarn. Så det var bara oss fyra människor som hon fick släpa runt och upp för trappor. Vi började med en liten filmvisning om slottet och sedan var det dags att ta sig upp i tornet. Hela 101 trappsteg var det upp till toppen som skulle ge oss hela vyn över Oxford. Trappen var smal och stegen var i ojämn höjd vilket var irriterande men upp, det kom vi tillslut.

 
Flaggan på topp och sen lite usikt över Oxford. Det runda tornet som syns är Christ church.


 

 
Jag och Sandra i varsitt fönster


Tillslut var det dags att gå ner för alla de 101 trappstegen igen men det gick betydligt fortare vill jag lova. Vipps var vi nere igen och befann oss nere i en krypta i källaren. När vi kom ner så kom vi först in i en korridor där folk tidigare hade gjort utgrävningar och längre in fanns kryptan. Vid första anblicken var det ett stort rum med pelare, en bänk där tre dockor satt och en stående docka framför dem som skulle likna en lärare av något slag. Plötsligt sa Sandra "han i mitten ska inte sitta där. Det är en person". Jag och Sandra gjorde oss då beredda på att bli skrämda med ett hederligt BÖH men han satt där så tyst. Våran gudie började prata om krypan och de spöken som sägs finnas där nere. Och plöstligt reste sig munken i mitten och började vandra ut. Var han ett spöke eller en vanlig människa, vem vet.

Uppenbarligen hade hemsökta hus (ett spökprogram på 4+) varit där nyligen och spelat in ett avsnitt och det ska bli kul att se det när det visas på svensk TV. Det sas att det fanns iallafall tre andar nere i kryptan. En snäll munk, en elak och en 14årig flicka som sprang runt och troligen letade efter sin mamma.

 
Mörk bild med det visar tre gestalter på bänken. sen en pelare i kryptan.


 

 
Jag och Sandra med dockorna där nere.


 

 
I första hörnet bor det snälla munkspöket och i det andra det elaka. Kan ni se några spöken?


Sedan tog vi oss upp och in i en cell där fångar en gång suttit. Vår guide berättade lite om vad fångarna fick göra, hur de bodde och lite sådant. Sedan fick vi ta oss runt på egen hand genom alla celler och rum. Det var kanske inte jättemycket rum och så att se men det fanns mycket att pilla på och testa.

 
Vår guide. Visst är G. Wilson ganska lik mig?
 
 
Så glad ser jag ut är jag hänger någon. Sen ser jag mycket likt ut en näsapa. När fick jag så stor näsa?


 

 
Jag och en fånge och sen jag en maskin som visar hur långa steg fångarna kunde gå.


 

 
Egobild på oss sen jag på en säng (satt uppenbarligen för fint på det andra kortet vi tog innan)



 

 
Fången Annica och sen en gräskulle.



På den gräskullen har det tidigare stått ett torn på men det var många, många år sedan. Tornet har rivits och muren flyttats men kullen finns fortarande kvar och är bevarad utanför Oxford Castle. Det finns en brunn där uppe där folket förr i tiden fick sitt vatten ifrån. Man får inte gå in i brunnkammaren (eller vad det kallades) men uppenbarligen hade ett gäng studenter gjort det för många herrans år sedan. Det slutade i att en pojke ramlade ner i själva brunnen och vattnet och fick tas in på sjukhus. Han bröt något ben och var egentligen utom fara. En vecka senare var han död...

Efter trippen på Oxford Castle valde vi att gå runt på stan och det blev självklart en sväng in på Primark. Vem kan motstå det när man är inne i stan? Inte vi iallafall! Blev lite shopping och sedan var det dags att ta sig hem igen för att hinna till affären för att köpa några cider då vi tänkt att gå ut denna kväll. Det blev fyra Bacardi breezer med mangosmak och fyra till med hallonsmak. Sen skulle vi även hinna äta middag och återvända till stan med Tyra innan Ghost trailen började.

Hade nog ganska stora förväntningar på denna rundvandring. Trodde guiden skulle ta med oss in i ställen som spökade och kanske lite mer seriöst än vad det var. Vi kom dit och det var en hel hög som skulle gå denna ghost trail. Vi började vandringen runt de gamla husen i Oxford och våran guide berättade spökhistorier som skett på vissa ställen.

 
Oxford castle på kvällen sen ett träd på kullen och ett torn som ser ut som en elak pumpa.


 

 
Kyrkan på the radcliff square och sen Bill Specter (vår guide) hugger sig i armen.


Efter den två timmar långa promenaden var man kall och trött. Nu var det dags att fara hem, ta någon cider, duscha och göra sig lite partysnygg. Vi kom hem, tog vår cider, öppnade chipspåsarna vi köpt innan och gick sedan och la oss. Vilka ungdomar va? Nog lättare att tro att vi gått och blivit pensionärer än de unga människor som vi faktiskt är.


Dagens shopping: En rosa BH med tillhörande trosor, ett diadem med en blomma, Ett svart midjebälte och en god handlotion som luktar satsumas.


 


Kommentarer
Postat av: Sandra

Här kommer Sandra med rättelser.. haha

De var inte hur lång steg fångarna tog utan hur det kändes att gå med deras påsar på ryggen som de bar på fler timmar om dagen.



Sedan de där studenterna som hade smygit in i brunnen hände tydligen på 1970talet eller om de var 1700talet kanske ? haha nått av dem iaf..



Sen vill jag påpeka att de var en vädligt ful bild på mig som du lagt upp.. haha Me tungan alltså.. haha

Postat av: Henrik Hagström

är min design på g?

2009-04-02 @ 00:11:20
URL: http://isterneverforget.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback