Oxford - dag 5 - Fredag

Äntligen var det helg igen och ännu en gång detta år var det fredagen den 13. som tur är är jag inte skrockfull av mig så för mig var det ännu en skön fredag och det som väntade idag var en lång hundpromenad till Port Meadow, pizza och bio. Kan det bli mer helgmys?

Dagen börjades med att vi kopplade hundarna och påbörjade därefter våran vandring för att se The trout inn och ett gammalt nunnekloster. Det var lite molnigt men ändå varmt ute. Det tog kanske ungefär en timme för oss att ta oss till dessa ställen men då stannade vi även på ett jättestort fält (rättare sagt en jättestor hage) där man fick gå in och släppa lös hundarna. I hagen fanns ett tjugotal hästar och en och annan svan. Det kändes verkligen idylliskt när man såg Doris och Kajsa springa runt där och hästarna långt borta i horisonten.

Efter att Kajsa och Doris fått sprungit av sig det mesta av sin energi fortsatte vi vidare för att se The trout inn som tydligen ska vara stället där Inspector Morse ska ha inspelats vid ett flertal tillfällen. Det är en pub som ligger alldeles intill en flod och de gamla ruinerna till nunneklostret.

 
The trout inn och vattnet som flöt förbi.


 
Nunneklostret

 
Doris och Kajsa är ganska söta ändå. Kajsa svart och Doris brun.


Efter ett tag var det dags att börja återvända hem igen och vi gick då förbi den fina hagen igen. Där stod vi, med hästarna på flera flera meters avstånd och drömde som de små flickor som vi innerst inne är att få klappa dem. Så vi börjar febrilt att göra alla de ljud vi hört från TV och sakta men säkert börjar en handfull hästar närma sig. Det blev senare fler, fler och åter fler som kom till kanten på hagen för att bli klappade.

 
hästar

Efer att jag och Sandra åhat oss över det söta hästarna ett tag fortsatte vi att gå hem till husen där det stod på Sandras schema - SKOLA. Hon började göra sig iordningn och denna dag stannade jag hemma med bloggen för att försöka ta igen lite skrivning. Som ni märker ligger jag lite efter i allt men jag ser till att allt kommer med. Hon for iväg och jag lämnades ensam kvar i huset. Dock skulle Astrid (mamman i huset) kommer hem från Sverige denna dag och även Gustav som jag inte träffat en enda gång innan så jag var lite nervös och kastade mig in i duschen för att se ut som ett smörpaket i håret när de vuxna skulla komma hem. Jag hinner inte mer än att klä på mig innan jag hör Astrids röst där nere och jag försöker snabbt kamma ihop mitt blöta hår för att gå ner och hälsa på mannen i huset. Han visade sig vara en mycket trevlig och rolig man vilket kändes bra. Var lite rädd att han skulle vara en sån där stel typ men så var det verkligen inte. Jag gick sedan upp och fortsatte med mitt och väntade in Sandra.

Sandra kom hem och vi beslutade oss för att åka in till stan och äta middag på Pizza hut. Vi kunde ju inte dömma ut hela Englands pizzor pga. pizza express som vi åt på i London så vi testade igen. Jag beställde en Supreme med italiensk botten och en pepzi. Kan inte säga att den var underbart god men den dög. Lite dyr kanske men det är för att man är van med svensk pizza och våra priser. Vi besällde även efterrätter och för mig blev det en madagascan cheesecake med frusna bär. Den var långt ifrån lika god som Sandras! Vi hade en söt och troligen ny servitör på resturangen så det slutade med att han glömde ta betalt för efterrätten så vi skyndade oss att betala och smög därefter ut genom dörrarna, mättna och belåtna.

Nu var det dags att ta oss vidare till en av biograferna i stan då fi bestämt oss för att se The young Victoria som spelades in på Blenheim palace som vi varit på två dagar innan. Vi kom till biografen ganska tidigt och var de första in i salongen. Vi lutade oss tillbaka och kände tröttheten komma. Tillslut började det fyllas på med folk och vi började kvickna till liv igen. När salongen är så gott som fylld hör vi någon bakom oss som ropar på Sandra, på svenska! Blir man chockad eller? Då var det inte någon mindre än Tyra (hostfamilyns dotter) som sitter där snett bakom oss i salongen och ska se samma film.



Helt underbar film som jag tycker alla ska se. Varje gång jag tittar på trailern ryser jag av välbehag och den underbara förälskelsekänslan infinner sig snabbt när man hör den sexiga prins Alberts röst. Vart kan jag finna samma prins och gentleman i stormhatt? Tror mina chanser att finna just honom är liten tyvärr.

Men detta var en riktig kärleksaga om Victoria som blir ung drottning över England och försöker finna sin plats och följa sitt hjärta. Detta är en film jag kommer köpa så fort jag hittar den i någon affär. Och att kunna säga att "där har jag varit" "Den kronon har jag sett IRL" är riktigt coolt!

Efter tog vi oss hem med bussen, lyckliga och nygråtna efter den fina filmen och kröp genast till sängs som de två pensioner som vi blivit. Vi går upp innan tuppen och lägger oss innan alla andra. Vi är en skam för ungdomskulturerna!


Dagens shopping: Två kajalpennor, en i ljusgrönt och en lila, biljetten till bion och en deo som uppenbarligen Sandra också hade.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Sakta men säkert hinner du ikapp...

Jo jag sa ju att ja hade den deon innan du köpte din. haha


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback