Oxford - dag 2 - Tisdag

En mulen dag idag men vad gör det? Som vanligt började vi våran dag med att gå ut och gå med Kajsa och Doris men idag blev den en annan väg och inte alls lika lång. Vi gick bara några kvarter bort och kom tillslut hem igen med vilddjuren.

Vi kom hem, kastade i oss lite lunch och slängde oss upp på cyklarna, iallafall jag. Jag fick en alldeles för hög herrcykel att försöka ta mig in till Oxford med och det var ett äventyr. Här cyklar man på vägen och man cyklar ungefär som bilarna kör, man visar när man svänger, ligger i rätt filer och stannar vid rödljus. Det var just detta med att stanna vid rödljusen som gjorde det hela lite spännande. Jag kunde nämligen inte nå ner till vägen när cykeln stannade så man hoppades innerligt att man skulle få grönt ljus innan cykeln föll omkull.

Vi tog oss först fram till The  bridge of sighs på New collage lane. Det var en liten men söt bro som gick mellan två hus. Vad den har för historia vet jag inte utan det enda jag vet är att oxfordsborna är stolta över den!

 
Jag och Sandra och sen the bridge of sighs

Sedan spann det vidare till nästa sevärdhet i Oxford - Radcliff square.


The radcliff square


Det fanns även en kyrka där som man kunde gå in i och klättra upp i tornet. Det kommer jag aldrig göra igen! Jättelånga sprialtrappor med en decimeter långa trappsteg. Det vara bara att hålla i sig i repen för glatta livet!

 
Sandra står och kollar på -> Kyrkan.

 
Kyrkans insida och ett vackert fönster.
 
Ett vackert golv och sen ljus, väldigt kyrkligt.

Efter titten i kyrkan var det dags för dödstrappan. Får samma panikkänsla nu när jag tittar på bilderna som när jag gick där.

 
Eftersom jag älskar trappor så mycket så slänger jag upp två stycken.
 
Utsikt över Oxford.

Sedan var det dags att hitta våran väg till Christ church. Christ church är både en kyrka och en skola och matsalen i den skolan är ingen mindre än harry potters matsal i filmerna. För den som inte vet är stora delar av harry potterskolans miljöer filmade i just Oxford.

 
"My sword i give to him that shall succeed in my pilgrimage" står det ovanför svärdet. Sen Christ church.
 
En korridor inne på christ church och sen kyrkan inne på skolan.
 
Harry pottermatsalen och en vägg med tavlor
.
Här är alltså harry potters matsal. Men det finns fler sagor som har sitt säte i just detta rum. Lewis Carroll, författaren till Alice in wonderland, åt regelbundet sin skollunch i just denna matsal och det var här han fick idéen till sin saga om lilla Alice. I bordet som står på tvären längst bort satt alltid en liten flicka med alla professorer och när hon ätit klart gick hon alltid genom en liten dörr som finns längst bort till vänster vilket skapade idéen om kaninhålet och Alice in wonderland var född.

En av tävlorna (den röda) ska även ha varit något extra ordinär. Den är gjord sent 1700tal vilket förbryllar alla. Det är nämligen ingen vanlig tavla utan när man går förbi den så följer ansiktet med när man går och kollar på en. Lite läskigt. Visst, man har sett sånt tidigare men inte på en tavla som är gjort så tidigt.

Idag har vi även varit och handlat i en mataffär och det var intressant. De brittiska människorna äter inte alls samma saker som vi svenskar. Själv inhandlade jag små påsar chips som var av udda smaker. Här finns ingen sourcream and onion vill jag lova! Och även de populära godiset Jellybabies.


Dagens shopping: En påse med tolvpack chips i smakerna; cheese and onion, Salt, Salt & vinegar och Prawn cocktail. Sen även två armband från christ church och två kylskåpsmagneter. Sen min påse med Jellybabies.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback