London - dag 1

Vaknade upp till en molnig dag i London. Jag och Sandra sov i ett vardagsrum/matsal på golvet och tro det eller ej, men jag sov som en baby där på golvet. Dagen började med att vi åt frukost och kastade på oss lite smink för att vara ute ur AnneMaries lägenhet strax efter åtta. Dagen hade ett fullspäckat schema och vi skulle börja med att försöka ta oss till Tower bridge.

Sandra och AnneMarie på Londons gator.

Tillslut hittade vi fram till den omtalade bron tower brige och den var mycket mindre än vad jag tänkt mig. Hade föreställt mig en enorm bro med två gigantiska torn men så var det inte. Dock var det en syn att se bron och nu kan jag gå runt och säga "Been there, done that"

 
Tower bridge och Sandra och jag.

Nedanför bron låg Tower of London, Ett slott där många kungligheter bott och politiska fångar hållts tillfångatagna i väntan på en möjlig avrättning. Vi valde att betala de £17 för att gå in och kolla på slottet och alla tornen. Vi kom precis in när en gudiead tour skulle börja så vi följde självklart med. Våran gudie var en såkallad Beefeater (mannen i den röda uniformen) och han hade en riktigt bra humor. Han pratade med värsta basrösten och han hördes långa vägar över de små gatorna inne på Tower of London.

 
Tower of London
 
Jag och Annemarie med en beefeater och sen en massa folk
 
Mer torn och sen våran grupp vi gick med.

Tower of London håller en massa spännande histora om kungligheter, mord, avrättningar och juveler.Vi började med att gå till några av de olika tornen inne på området och han berättade lite om hur de fått sina namn och saker som kan ha skett inom dess väggar.

 
Vår guide och med towers.

Tillslut tog den guideade touren slut och man fick fortsätta på egenhand att kolla in tornen, slotten och husen. Jag har nog aldrig gått i så mycket trappor i hela mitt liv. Ska man någonsin ha på sig en stegräknare var det denna dag.
'
 
Sandra och AnneMarie vid en kanon och AnneMarie och jag i solen.

 
Jag dansar (eller något sånt). Sen jag och Annemarie med en gubbe.

 
Jag och Sandra testar hjälmar och sen Sandra med en bågskytt.

 
Sandra i en trapp. Det var trapper överallt! Sen ett tak.

Efter några timmars vandring i trappor gick vi ut genom portarna igen och ut till verkligheten för att äta en engelskmåltid - Fish and chips i solen. Det smakade mest bara friterat och man kände nästan hur blodådrorna täpptes igen.

 
Fish and chips.

Efter lunchen gick vi vidare för att komma till House of parliment som låg en bra bit bort. Det blev en blandning av resa till fots och resa med buss för att komma fram till nästa sevärdhet i London. Vi gick då även förbi st paul's chatedral.

 
Jag och Sandra och sen en gata i London.

 
Sandra och AnneMarie på en bänk och sen jag framför st Paul's chatedral

Efter en snabb vilopaus var det dags att dra sig vidare till house of parliment och Big Ben. Som sagt var resan lång men värt varje litet fotsteg vi tog.

 
Londoneye och big ben. Sen ett av tornen på house of parliment.

När vi väl tagit oss så långt var det dags att gå vidare till London eye, Det var bara en bro imellan så promenaden blev inte mer än fem-tio minuter pga. allt folk som stod ivägen överallt. Tro det eller ej, men det är turister överallt och då speciellt japanska turister!

Vi köpte oss en biljett till London eye för £15.50 och hoppade in i en kapsel. Från den höjden kunde man se över hela London!

 
Jag med London eye i bakgrunden och en säckpipespelare på bron.

 
En Kapsel på London Eye och lite utsikt över house pf parliment

Efter den dryga halvtimmen i London eye gick vi längst promenadstråket vid kanalen som bjöd på artister, guld och silver gubbar och konstiga ödlor på cyklar.

 
En silvrig gandalf och en huvudlös guldman.

 
Cyklande ödla och en silvrig man.

 
Dansare och en man som gjorde tavlor

Det var en rolig gata att gå på. Många olika artister som bjöd på sina talanger för att tjäna lite extra pengar. Efter gick vi för att titta på the national gallery vilket var kul. Dock har jag aldrig varit riktigt intresserad av konst men jag kände iallafall igen monets tavlor.

 
En hippieman utanför national gallery och ingången till galleriet

Efter vi matat våran konstnärliga sida tog vi oss ut på Oxfordstreet för att titta runt i en massa affärer och spendera tid. Vi skulle nämligen in på Nordic bar som öppnade klockan 18.00. Nordic bar var en bar som vände sig till skandinavier och det var trevligt att se lite svenska maträtter på menyn. Det blev ett litet smörgåsbord för mig med drinken Northen lights. Vem dricker en drink till ett smörgåsbord egentligen? Jo, jag, Sandra och AnneMarie drack sin drink till en fin portion med pyttipanna.

 
Drinken Northen Lights och AnneMaries pyttipanna.


Den enda sak jag köpte denna dag (utöver alla biljetter förståss). Den gick på £3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback