När jag hör din röst

"Edward verkade fullkomligt nöjd med att bara hålla mig i sin famn och låta fingrarna glida över mitt ansikte då och då. Jag rörde vid honom också. Jag kunde inte låta bli, trots att jag var rädd att det skulle såra mig senare, när jag blev ensam igen. Han fortsatte kyssa mitt hår, min oanna, mina handleder ... men aldrig mina läppar, vilket var bra. Hur många gånger kan ett hjärta krossas och ändå fortsätta slå?"


För fem dagar sen påbörjade jag läsningen av Stephenie Meyer andra bok i Twilight-serien; När jag hör din röst. Detta är alltså fortsättningen på Bellas omöjliga kärlek till Vampyren Edward. En kärlek som är egentligen dömd att misslyckas redan från början. Jag varnar redan här för spoilers för er som tänkt se filmen som kommer ut på bio till hösten.

Första boken (om jag kunde drömma) ångade av ny kärlek, åtrå och fjärilar i magen och med samma förväntningar och nykära känsla entrade jag den andra boken för att bli dumpad av min ångande känsla. Ja, Edward lämnar Bella i början av boken och chocken var total. "Vad kommer egentligen hända i boken?" tänkte jag när jag satt och hade 400 sidor kvar att läsa. Om han lämnar henne nu, när kommer han tillbaka och kommer han verkligen tillbaka?!

En krossad Bella försöker att ta tag i sitt liv igen efter att ha blivit konfronterad av Charlie om sin Zombie-liknande uppenbarelse och i sin ilska bestämmer hon sig för att utsätta sig för fara. Om Edward lovat att alltid stanna vid hennes sida och bröt det löftet så kunde hon lika gärna bryta löftet om att inte utsätta sig för risker. Vilket hon gör.

I boken följer man Bellas försök att laga sitt hål i sitt bröst - det hål som Edward en gång fyllde - och till hjälp har hon sin nya trygghet, Jacob från reservatet i La Push. När Bella försöker återuppta sitt liv igen kastas hon självklart in i alla de olika faror som lurar i Forks. Låt oss säga att vampyrer inte är den enda myt som lever och frodas i denna lilla dimmiga stad. Men den adrenalinsökande Bella räds inte farorna då hon plötsligt märker att Edwards underbara, sammetslena röst uppenbarar sig i hennes huvud när farorna hopar sig.

Jag uppskattar även denna bok än fast Edward och kärleken inte var med, men på någotvis fångade boken mitt intresse och lämnade många frågor lösa vid slutet så nu är det dags att klicka in sig på adlibris och beställa hem den tredje boken - Ljudet av ditt hjärta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback