Valborg

Sista april. Nästan en röd dag för alla 14-17 åringar där ute i vårat avlånga land. Dagen för en hel hög med ungdomars första fylla och allt som hör det till. Själv sitter man nu här, i mörkret med sin katt.

Sista april har aldrig varit en dag för mig. Det är lite som midsommar, man tvingas festa, göra sig extra fin och vara på ett enormt partyhumör men så blev det inte för mig. Jag, Emelie och Sofia åkte imorse hela vägen upp till Umeå för lite shopping i Björkarnas stad. Jag inhandlade 3 par "gå-ut skor", en tröja, hårspray, diadem och en massa kraffs från Lagerhaus förstås. Vi kom hem vid fyratiden och då var det bara dags att göra sig iordning för valborgsfirandet som skulle bli sommarlekar och grillning hos Henke.

Maten blev kanongod när grillmaster Annica lägger sin touch på grillningen med vändningar var femte sekund ungefär. Är det bara jag som är så? Vet inte om det bara är för att jag är otålig och vill att det ska gå snabbare än vad det faktiskt gör eller om det är så att jag har en undermedveten rädsla för att det ska bränna sig men kanon - det blev det! Efter maten upptäckte jag och Sofia några barn som var och sprang på Henkes gård och de tjöt av förtjusning när jag och Sofia kom rusandes efter dem. Det blev en kamp mellan den gamla generationen och den yngre. Det var roligt iallafall och säkert en av kvällens höjdpunkter.

Vi spelade även kubb idag och det gick ju si så där. Förlorade gjorde vi iallafall men jag skyller på vinden. För vi spelade bra och det var spännande långt in i det sista. Efter matchen, frusna och utmattade gick vi in och sätte oss med de andra som hade suttit inne i värmen hela tiden. När det gått en timme eller något valde jag, Sofia och Emelie att gå hem och överlåta kvällen till dens rättmätige ägare - 15åringarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback